Wednesday 10 August 2011

Perbandingan??



Assalamualaikum....


Entry kali ni aku nak bincangkan pasal perbandingan atau 'comparison'.


Bak kata orang hidup ni adil, yang mana dapat sesuatu kelebihan tu, tapi mesti dia akan kekurangan sesuatu. Manakala yang kekurangan lak, akan dapat kelebihan. Erk??bukan sama je ke?? Okay, apa-apa jela.


Bagaimana timbulnya perasaan 'perbandingan' ni??


Jawapannya...da name pon manusia, di mana tak pernah rasa puas dan sentiasa nak lebih, lebih dan lebih! Antara salah satu manusia tu aku laaa... Malas nak tuju atau buat contoh kat orang lain.


Kadang-kala bila aku tengok kehidupan seseorang tu like 'perfect life'. Contohnya dia cantik, kurus, bf handsome, kehidupan seharian dia best dan etc. Mesti terdetik dalam hati 'wahh...i wish i could be like her' but 'you wish...' It will never happen in your life. Bak kata orang 'jauh panggang dari api'.


AKAN TETAPI


Bila aku fikir balik, is she really happy with her life??atau aku fikir, mungkin luaran nampak semuanya sempurna tapi disebaliknya??kita tak tahukan?? Malah ia membuatkan aku berfikir, adakah aku tak bersyukur dengan apa yang aku ada sekarang ni??


Walaupun aku hanya mempunyai 2 adik beradik dan aku adalah bongsu, aku tetap rasa hidup aku bahagia dan ceria. Dapat lak kakak ipar yang baik. Apa yang penting adalah keluargaku. Yeah,they sooooo control me but i can't blame them for all those actions. Mereka sentiasa nakkan yang terbaik untuk anak mereka. Precise, i'm the only girl in my family.


Bab bf lak??yup, FH aku bukanlah jenis yg romantik, he's more to sempoi. Kadang-kadang rasa geram gak, tapi bila fikir balik, as long he's not cheating around atau ambil kesempatan terhadap aku, tu da memadai.


Biarlah dia dengan kesempoian dia, tapi aku harap ciri-ciri kesetiaaan, sikap tanggungjawab dia dan pegangan agama dia tu remain sampai bila-bila. Insyaallah.... Bab-bab jodoh, Allah tentukan. Kita rancang, berusaha dan selebihnya kita serah kepadaNya.


Okay, back to my MAIN topic. Bila aku terus membandingkan diri aku dengan orang lain, aku akan sentiasa rasa tak puas hati. Tapi pada suatu hari, ada seseorang cakap kat aku, 'i jeles tgk life you, you have everything' and i was just like WHATTT??? Are you kidding me??Lol!


Dalam sedar tak sedar, ada jugak orang yang menilai aku. Dimana dia rasa aku sangat bertuah, walhal aku rasa orang lain jauh lebih bertuah dari aku. Akhirnya, aku tersedar!bahawa aku patut bersyukur dengan kehidupan aku sekarang. Not more and not less. Everything was just fit to me. Alhamdulillah....


Kesimpulan yang leh aku pelajari adalah, when you compare yourself to others, it just like you insult yourself atau erti keta lain kita perlu bersyukur dengan apa yang kita miliki sekarang. Kita perlu fikir, apa yang kita miliki, tak mungkin orang lain memilikinya juga. Begitu juga jika orang lain memiliki, tidak semestinya kita memilikinya juga. Allah dah aturkan perjalanan hidup kita dari azali lagi dan Allah sentiasa nakkan yang terbaik untuk umatnya.




2 comments:

KakNim said...

True dear... ada masa kita rasa life org lain lebih baik & beruntung. Tp, ada jer orang rasa kita ni ada segala2nya.Tepuk dada, tanya minda :)

Imaginary Girl said...

sy slalu tpok perot,tny selera...hehehe sy stuju ngn akk!kite patut bersyukur dgn apa yg kite kecapi skang ni :)